Kyllä mä veikkaisin, että kopin saamattomuus on useimmiten muusta kuin näkökyvystä kiinni.

Esimerkiksi vahvasti oikeakätiset, koittakaas heittää tikkaa vasemmalla kädellä tai kirjoittaa. Jos johonkin asiaan ei ole harjoituksen mukanaantuomaa koordinaatiota, niin alkuun homma on ihan mokellusta.

Ei Serakaan junnuna saanut koppia, ensin ei tajunnut edes yrittää ja sitten älyttyään vähän ideaa se oli aina auttamattomasti myöhässä.
Kaksi koiraa olen opettanut koppaamaan namin ilmasta niin, että olen käsin "lennättänyt" ruuan ilmasta suuhun kuin vauvalle "lentokoneen" eli ruokaa suuhun ja oikealla aikaa sitten suu aukeaa. Kon koira hahmottaa, että missä vaiheessa pitää avata suu, niin hommaa vaan nopeutetaan ja sitten kokeillaan ihan lörppää heittoa. Äkkiä se silmän ja lihaksen välinen yhteys kehittyy, ja nykyäään meillä saadaan jo pienimmätkin raksut ilmasta kiinni vaikka tulisivat yllättäenkin.

Mitä tulee tuohon törmäilyyn, niin minusta ainakin Sera on aika kömpelö koira. Siis jos se juoksee lujaa, niin äkkijarrutukseen menee varmaan 10 metriä ja käännökset eivät ole mitään paimenkoiramaisia suoriakulmia, vaan kunnon loivia kaarroksia. Tämäkin tietysti on aika pitkälti varmaan harjoituksen puutetta ja liikeratojen iskostumista nuppiin, mutta jos Sera törmäisi puuhun, niin olettaisin kyllä ensin sen johtuvan ihan siitä, ettei se saanut väistettyä enää siinä vaiheessa, kun huomasi puun..
Mutta lagoton näöstä kaiken kaikkiaan, virallisella optikolla käynti olisi tosi hieno juttu säännöllisin väliajoin vanhemmallakin iällä tehtynä, vaikkei koiraa olisi käytettykään jalostukseen. On ihan tosiasia, että samoissa sukulinjoissa Ruotsissa kulkee ikävän paljon perinnöllistä kaihia. Toivotaan, että ennaltaehkäisemällä me täällä säästyisimme tuolta kauheudelta.